Tegenwoordig kun je door import uit andere landen en de kassenbouw bijna het hele jaar door jouw favoriete groente krijgen. Traditioneel gezien groeien bepaalde groenten natuurlijk in bepaalde seizoenen. Dit is de reden waarom bijvoorbeeld aardbeien in de zomer een stuk goedkoper zijn dan in de lente.

Ook zijn de seizoensgroenten niet altijd hetzelfde. Het kan voorkomen dat door een strenge winter of extreem droge zomer de oogst mislukt. In mijn column zal ik een aantal seizoensgroenten uitlichten die traditioneel gezien in november aan de beurt zijn.

Boerenkool

Gure wind, winterjassen uit de kast: het wordt weer echt koud in Nederland! Dat betekent ook dat het weer tijd wordt voor stamppot. En wat is nu Hollandser dan stamppot met boerenkool?  Boerenkool is erg gezond, want deze groente levert naast een flinke portie vezels, vitamine A en vitamine C ook het mineraal magnesium. Door ongezonde geraffineerde producten te vervangen door pure voedingsmiddelen die van nature rijk zijn aan vitamines en mineralen, zoals boerenkool, kun je een magnesium tekort voorkomen. Zo kan het weleens zijn dat je je drang naar chocolade kunt verminderen door vaker boerenkool op het menu te zetten. Dat klinkt goed, toch?

Tijdens de eerste fases van het PowerSlimmen of een koolhydraat arm voedingspatroon laat je de echte aardappelen even achterwege, maar daarvoor in de plaats kun je gebruik maken van de PowerSlim aardappelpuree of bloemkoolpurree.

Rode biet

Gebruik van rode biet kan enorm veel gezondheidsvoordelen opleveren.

Voordelen rode biet:

  • Bieten kunnen helpen tegen een hoge bloeddruk;
  • Er zit maar liefst voor 27% van onze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan foliumzuur in rode bieten;
  • De betalaïnen in rode bieten ondersteunen ontstekingsremmende mechanismen in het lichaam, bestrijden vrije radicalen en helpen het lichaam om te ontgiften;
  • Verder zitten ze vol voedingsvezels die bijdragen aan een goede spijsvertering en stoelgang.

Vanaf fase 2A van het PowerSlim programma kun je rode bieten weer op het menu zetten. Rode biet is wel toegestaan tijdens een koolhydraat beperkt voedingspatroon.

Spruiten

De één gruwelt er van, de ander vindt ze heerlijk: spruitjes. Net als boerenkool, ook een typische Hollandse herfst/wintergroente die je weer in de supermarkt tegenkomt als de dagen kouder en korter worden. Ook in deze minikooltjes vind je een hoop magnesium. Daarnaast bevatten spruitjes onder andere zelfs meer vitamine C dan een sinaasappel, verschillende B-vitaminen en foliumzuur. Reden genoeg dus om ze eens op het menu te zetten. Net als boerenkool zijn ze gewoon toegestaan tijdens fase 1 van het PowerSlim programma en een koolhydraat arm voedingspatroon.

Knolselderij

Knolselderij is een heel veelzijdige groente. Je kunt er puree van maken, de knol verwerken in soep zoals de welbekende erwtensoep, hij smaakt goed in curry’s of je snijd de knolselderij in reepjes en je maakt er lekkere frietjes van. Kortom, voor ieder wat wils. En wist je dat er ook een hoge dosis vitamine K in zit? Deze vitamine speelt een belangrijke rol in de botstofwisseling, bloedstolling en is belangrijk om kalkafzetting in de vaatwanden te voorkomen.

Zo zie je maar weer, iedere groente heeft zijn eigen specifieke hoeveelheden aan vitamines en mineralen met de daarbij behorende gezondheidsvoordelen. Ik wil je dus als tip meegeven, om lekker met groentes te blijven variëren om van iedere groente het specifieke gezondsheidvoordeel te kunnen benutten. Smakelijk eten!

© Copyright - Diëtistenpraktijk Stede Broec || Design by Project Direct